Læringsprincipper

Vi faciliterer tværfaglige udviklingsprocesser og bidrager til skabelsen af højtydende teams.

Læring i forbindelse med kurser og undervisning i organisatione

Mennesker lærer bedst når:

Effekten af kurser og udviklingsforløb

Robert Brinkerhoff er professor ved Michigan University og har i mange år forsket i læreprocesser i forbindelse med kurser og undervisningsforløb i organisationer. Brinkerhoff har i særlig grad arbejdet med at analyse effekten af kurser og udviklingsforløb for medarbejdere.

Brinkerhoff argumenterer for, at fejlen i mange kurser og uddannelser i organisationer er, at de ses som enkeltstående tilfælde. Lederne tænker, at nu er det tid til at fylde nyt på, og så sender de medarbejderen af sted på et eftermiddagsseminar eller afholder en temadag.

Desværre er læring af ny adfærd meget mere end blot at fylde nyt på. Læring skabes kun ved, at deltagernes egne hjerner arbejder med stoffet. Deltagernes hjerner er ikke bare båndoptagere der kan indspille underviserens forståelse.

Læringen på et kursus kræver blandt andet, at undervisningen er stimulerende og afvekslende, at deltagerne inddrages aktivt i undervisningen, og at undervisningen er så praksisnær som muligt for at sikre overførsel fra kursus til praksis.

Desværre er det ikke nok. Brinkerhoffs studier viser, at der er en stor risiko for at det lærte går tabt efter kurset. For at sikre at det ikke sker, er det vigtigt med organisatorisk og ledelsesmæssig opbakning. Læring på arbejdspladsen kræver, at der bliver skabt en fælles kultur og en fælles praksis og accept omkring det nye.

Vi forstår læring som en proces. Derfor kombinerer alle vores forløb undervisning med praksisnær læring. På denne måde sikrer vi, at den nye viden bliver til færdigheder og via ny adfærd overføres til praksis.

Vi anbefaler, at ledelsen afholder individuelle samtaler med deltagerne om, hvorfor og hvordan man ser det nye passe ind i organisationens værdier og mål. Ligeledes anbefaler vi, at det nye efterfølgende integreres i medarbejderudviklingssamtaler.

Det er vigtigt, at ledelsen har samtaler med deltagerne, hvor man drøfter de fælles forventninger og afstemmer dem mellem leder og medarbejder, men også med organisationens værdier og mål.

Det er ekstremt vigtigt at den enkelte deltager kan se meningen med det nye.

Ovennævnte forhold har vi implementeret i vores arbejdsmetoder for at sikre optimal indlæring og vedvarende adfærdsændring.

”Nu” er altid et godt tidspunkt at begynde

Vil du vide mere om vores uddannelser og kursusforløb er du meget velkommen til at kontakte os på 22 100 100.

Ring til Peter Bo

Book et uforpligtende møde

Udfyld formularen og så vender jeg tilbage til dig hurtigst muligt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her!